Liberalisering taxi, na 15 jaar nog niet op orde

Het is inmiddels alweer ruim 15 jaar geleden, de liberalisering van de taxiwet. Het zou er allemaal beter op gaan worden voor consument en taxichauffeur, of lees de kleine zelfstandige ZZP’ er.

taxioorlogIk weet het als taxiondernemer nog goed. Alle demonstraties, de taxioorlog in Amsterdam, kortom veel ellende en onzekerheid over je financiële toekomt. Vele eigenrijders die voor 2000 dachten een pensioenpotje te hebben opgebouwd, rijden nu nog steeds na hun 65ste rond in een taxi. Anderen zijn er noodgedwongen mee gestopt door faillissement of omdat ze het niet meer aan konden, er zijn er zelfs een paar die zijn uit het leven gestapt door alle ellende. De liberalisering van de taximarkt is dus duidelijk mislukt.

Ondergetekende is zijn geld van twee hele taxivergunningen bijna geheel kwijt geraakt. Een heel taxinummer, zoals dat in de volksmond werd genoemd was driehonderdduizend gulden waard, ik heb er op het laatst een paar duizend euro voor gekregen…….

Tips: Nieuwe domeinen voor de Schipholtaxi. Taxi Amsterdam en voor het zakelijke taxivervoer de website Zakelijk Taxivervoer. Deze Pro domeinen bieden nieuwe kansen voor professionele taxibedrijven om hun diensten aan te bieden.

Mooie praatjes uit Den Haag.

Het zou er allemaal beter op worden voor de klant. Meer concurrentie zou er voor gaan zorgen dat de tarieven omlaag zouden gaan en de kwaliteit omhoog. Ik denk dat je er voor gestudeerd moet hebben om het te begrijpen, maar als er een bepaalde hoeveelheid werk is te verdelen onder een aantal taxiondernemers, dan hoef je toch geen hersenchirurg te wezen om te snappen dat de taxitarieven wel omhoog moeten, omdat de omzet omlaag gaat als er meer taxibedrijven bij komen, om je hoofd boven water te houden. Daarbuiten hebben we allemaal kunnen zien wat er met de kwaliteit is gebeurd. Buiten de kwaliteit van de taxi’s is het niveau van de chauffeurs ook diep gezonken. Vele gasten die op de luchthaven Schiphol aankwamen en een taxi namen kwamen aan de eind van de rit bedrogen uit, en konden als ze even pech hadden wel tegen de honderd euro betalen voor een ritje naar Amsterdam. Als de klant protesteerde kon hij een grote mond in een buitenlandse taal verwachten, want die chauffeur had wel een paar uur moeten wachten voor hij aan de beurt was voor zijn ritje, en haalde hij het onderste uit de kan. Allibaba taferelen dus. Ondanks een zogenaamd TX keurmerk voor taxibedrijven en chauffeurs gebeuren dit soort praktijken nog steeds. Klik hier voor een goedkope taxi naar Schiphol

buffer-schipholtaxiHet vreemde op Schiphol is eigenlijk dat de taxiwet 2000 niet volledig wordt doorgevoerd. De wet stelt dat iedere taxiondernemer toegang moet hebben tot alle standplaatsen in Nederland. Vanaf dag één had Schiphol al een uitzonderingspositie en gebeurde dat maar voor een derde deel. De andere tweederde wordt tot heden ten dage verpacht aan de grotere taxiondernemingen, doormiddel van een zogenaamde aanbesteding.

Eindelijk verandering in Amsterdam door TTO

Ze hebben er dertien jaar over moeten nadenken, nadat vele toeristen en andere klanten zijn opgelicht is het er gekomen, de TTO, een Toegelaten Taxi Organisatie door de gemeente. Na een aanpassing in de taxiwet(de zoveelste) is het mogelijk geworden voor de grote steden om zelf weer regels op te stellen voor het taxivervoer. Zo mogen taxichauffeurs sinds 1 juni 2013, niet zomaar de standplaatsen betreden en geen klanten van straat meer oppikken zonder te zijn aangesloten bij een TTO. Een TTO houdt controle en is verantwoordelijk voor het doen en laten van de taxichauffeurs/ondernemers binnen de betreffende TTO. Als zeg ik het zelf, het lijkt me na al die jaren een goed plan. Het enige zure is natuurlijk wel dat de ondernemer weer geld afhandig wordt gemaakt, om aan de eisen van een TTO te kunnen voldoen. Laten we nu maar hopen dat er in Amsterdam rust komt voor taxiland, en de klanten weer met vertrouwen in een (te dure) taxi kunnen stappen. Helaas wordt het getij voor mij en andere ondernemers die financieel de dupe zijn geworden niet meer gekeerd.